close button

11 Tips Jangan Terhadap Handphone Anda

Posted: June 18, 2011 by b0an in Labels:
12



1.
Jangan Simpan Dalam Poket
Bagi lelaki yang suka menyimpan handphone (hp) didalam poket seluar, sebaiknya sebaiknya selepas membaca ni akan berfikir dua kali kerana, hp menghasilkan medan elektrostatik & elektromagnetik yang mengakibatkan ketidaksuburan lelaki.

2. Jangan Guna Dekat Barangan Elektronik
Jangan gunakan hp ketika isyarat lemah berdekatan barangan elektronik berkuasa tinggi. Contoh barangan elektronik mengeluarkan medan elektonik yang tinggi seperti televisyen, oven, peti sejuk, radio dan lain-lain.. daya yang dikeluarkan oleh barangan tersebut boleh mengakibatkan kebakaran pada printer circuit board (pcb) dalam hp terbakar.

3. Jangan Dekat Dengan Kunci Kereta
Dalam keadaan tertentu, hp yang digunakan dalam kendaraan akan memberikan impak kerosakan terhadap peralatan elektronik kenderaan. Hp yang diletakkan terlalu dekat dengan kunci kenderaan boleh mangakibatkat terhapusnya kod yang ada dalam sistem elektronik pada kunci kenderaan tersebut.

4. Jangan Dekat Dengan Komputer
Komputer & hp adalah alat yang gelombang elektromagnetik. Jika berada dalam jarak yang dekat, maka keduanya akan saling merosakkan. Anda tentu tidak ingin kalau kedua-dua gajet kegemaran anda kerosakkan ?

5. Jangan Simpan di Tempat Bersuhu Tinggi
Tempat bersuhu tinggi, kelembaban tinggi, & berdebu merupakan geng musuh hp anda.. Mungkin anda tidak menyedari yang anda sering kali “menjemur” hp anda di atas dashboard kereta, tingkap & beg.


6. Jangan Meletakkan Kad SIM Dekat Magnet
Bahaya kad SIM dekat dengan benda-benda yang mengandung magnet kerana radiasi yang dipancarkan. Hp juga berkebolehan untuk merosakkan kad memori & kad kredit anda.

7. Jangan Dekat dengan Logam
Hindari hp anda daripada berdekatan dengan logam-logam kecil kerana speaker hp anda akan menarik benda-benda tersebut. Hp akan mengalami kerosakan fizikal.


8. Jangan Dekat Alatan Hospital
Kebanyakan hospital adalah tempat yang paling tak sesuai untuk hp. Selaian pesakit memerlukan ketenangan, peralatan media seperti alat bantuan pendengaran & alat pengepam jantung akan terganggu. Jangan kerana hp, anda menjadi seorang pembunuh dalam senyap


9. Jangan Dekat Dengan Gas Yang Mudah Terbakar
Gas merbahaya kerana mempunyai tekanan yang tinggi dan juga mudah terbakar. Berada dekat dengan gas yang mudah terbakar boleh mengakibatkan hp anda tidak berfungsi dengan baik.


10. Jangan Basah
Rasanya kita semua sudah tahu betapa bahayanya air bagi hp. Air juga musuh kepada kamera hp.. Apatahlagi ketika musim hujan, boleh mengundang banyak masalah. Bagi penunggang motorsikal, bersiap sedialah untuk menyembunyikan hp anda sebelum hujan tiba.

11. Jangan xelakkan...sila elak sebelum tekena.kehkehkeh

12 comments:

  1. Anonymous says:

    ada lagi last tips lah.

    12. jangan dekatkan HP anda pada tuan punya blog ni. wahahaha~

  1. b0an says:

    @miss eya : yele tue...haha

  1. Anonymous says:

    mestilah ea. xtipu tau. haha.

  1. b0an says:

    npe lak?ce cter

  1. Anonymous says:

    nak cite ape? doraemon ke dragon ball. haha.

  1. b0an says:

    one piece...lalala
    tuko topik lak die

  1. Anonymous says:

    mane ade tukar topik. ok kembali pada topik hp. lalala.

  1. b0an says:

    ok..lau g2..knpe ade tips yg ke12 tue??

  1. Anonymous says:

    ntahlah. kenapa agaknye ea. xtau ape motif tips yg ke 12 tu muncul. jap nk sekeh kepala sendiri.

  1. b0an says:

    jangan sekeh...hentak kat tiang tepon cpt..haha

  1. Terbelog says:

    tp hp selalu jatuh la ahha

  1. b0an says:

    haa..kalo tue xdapat den ank nolongnye..haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...